Uwarunkowania rozwoju OZE

Biomasa

  • Biomasa wykorzystywana jest przede wszystkim do produkcji ciepła oraz biopaliw. W Polsce obserwuje się dynamiczny wzrost wykorzystania biomasy do produkcji energii elektrycznej z uwagi na przyjęte systemy wsparcia promujące produkcję energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

    Definicja biomasy w ujęciu przepisów prawa krajowego i unijnego

    • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE

    o biomasa - ulegająca biodegradacji część produktów, odpadów lub pozostałości pochodzenia biologicznego z rolnictwa (łącznie z substancjami roślinnymi i zwierzęcymi), leśnictwa i związanych działów przemysłu, w tym rybołówstwa i akwakultury, a także ulegającą biodegradacji część odpadów przemysłowych i miejskich.

    o biopłyny (paliwo wtórne) - ciekłe paliwa dla celów energetycznych,

    innych niż w transporcie, w tym do wytwarzania energii elektrycznej oraz energii ciepła i chłodu, produkowane z biomasy.

    • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1099/2008

    o biomasa stała - obejmuje organiczne, niekopalne substancje o pochodzeniu biologicznym, które mogą być wykorzystane w charakterze paliwa do produkcji energii cieplnej lub wytwarzania energii elektrycznej, w tym drewno, uprawy, odapdy stałe biodegradowalne, i in.

    • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biopaliwach i biokomponentach ciekłych (Dz.U. 2006 nr 169 poz. 1199)

    o biomasa - stałe lub ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej, przemysłu przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają biodegradacji, a w szczególności surowce rolnicze;

    • Ustawa z dn. 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. z 2007 r. Nr 39 poz. 251)

    o biomasa - odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu i beztlenowemu przy udziele mikroorganizmów.

    • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 14 sierpnia 2008 r. (Dz. U. z 28 sierpnia 2008 r. Nr 156, poz. 969 ze zm.)

    o biomasa - stałe lub ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej, a także przemysłu przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają biodegradacji, oraz ziarna zbóż niespełniające wymagań jakościowych dla zbóż w zakupie interwencyjnym określonych w art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 687/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. ustanawiającego procedury przejęcia zbóż przez agencje płatnicze lub agencje interwencyjne oraz metody analizy do oznaczania jakości zbóż (Dz. Urz. UE L 192 z 19.07.2008, str. 20) i ziarna zbóż, które nie podlegają zakupowi interwencyjnemu.

    Zasoby i wykorzystanie biomasy w celach energetycznych

    Zasoby biomasy do celów energetycznych w Polsce, szacowane w różnych scenariuszach i dokumentach strategicznych, są najwyższe spośród wszystkich pozostałych źródeł odnawialnych. Jej wykorzystanie w porównaniu do pozostałych źródeł odnawialnych jest dominujące także we wszystkich sektorach energetycznych:

    • W sektorze elektroenergetyki ok. 60% energii produkowanej ze źródeł odnawialnych stanowi energia wyprodukowana z biomasy. Największa część energii z biomasy generowana jest przy wykorzystaniu procesów współspalania w kondensacyjnych kotłach węglowych dużej mocy.

    • W sektorze ciepłownictwa i chłodu ok. 95% energii produkowanej ze źródeł odnawialnych stanowi energia cieplna z biomasy. Energia cieplna generowana jest głównie przez rozproszone obiekty małej i średniej mocy nie przyłączone do sieci ciepłowniczej.

    • W sektorze transportu ok. 100% energii ze źródeł odnawialnych pochodzi z biomasy. Są to biopaliwa I generacji, w tym bioetanol i biodiesel.

    Biorąc pod uwagę obecne trendy technologii wykorzystujące biomasę w celach energetycznych (stosunkowa niska sprawność konwersji), można przypuszczać, że w przyszłości zastosowanie na większą skalę kogeneracji (wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej w jednym procesie) i trigeneracji (wytwarzanie energii elektrycznej, cieplnej i chłodu w jednym procesie) może znacząco wpłynąć na poprawę zarządzania gospodarowania zasobami biomasy w Polsce i przyczynić się w dużym stopniu w osiąganiu celów krajowych i wspólnotowych z zakresu polityki klimatyczno-enrgetycznej.

    Biomasa dziś może być wykorzystywana do celów energetycznych w procesach:

    • bezpośredniego spalania biomasy stałej (paliwa pierwotnego)

    o odpady stałe suche

     pelety

     brykiety

     trociny

     wióry

     drobnica z sadów

     karpiny

    o drewno opałowe i odpadowe z lasów, w tym gałęzie z przecinej i cięć sanitarnych lasów

    o uprawy energetyczne

     wierzba energetyczna

     ślazowiec

     róża bezkolcowa

     słoma

     siano

     inne

    • zgazowania biomasy i dalsze spalanie paliw gazowych w celu wytwarzania energii elektrycznej i/lub cieplnej (biogaz, syngaz - paliwo wtórne)

    o uprawy energetyczne

     kukurydza (kiszonka)

     trawa (zielonka/kiszonka)

     koniczyna (zielonka/kiszonka)

     sorgo (kiszonka)

     burak cukrowy (kiszonka)

     inne

    o odpady produkcji rolnej

     liście

     pdpady z produkcji roślin i warzyw

     obornik i pomiot

     gnojowica

    o odpady przetwórstwa rolno-spożywczego

     wywar

     serwatka

     odpady poubojowe

     odpady restauracyjne

     pulpa i melasa

     inne

    o odpady biodegradowalne i części odpadów ulegające biodegradacji

     osady ściekowe

     odpady składowane na wysypiskach śmieci

     odpady komunalne

    o zrębki drzewne

    • przetwarzania na paliwa ciekłe i dalej wykorzystana do produkcji energii elektrycznej i/lub cieplnej (biopłyny - paliwo wtórne)

    o oleje roślinne

    • zgazowania biomasy i zagospodarowanie paliwa gazowego w celach transportowych (biogaz-CNG) - rodzaje biomasy jak wyżej

    • przetwarzanie na biopaliwa i wykorzystanie w transporcie

    o buraki cukrowe

    o trzcina cukrowa

    o kukurydza

    o przenica

    o słoma bądź drewno

    o rzepak

    o soja

    o olej palmowy

    o odpady pochodzenia organicznego.

    Realny potencjał ekonomiczny biomasy w Polsce szacowany jest na poziomie 600 168 TJ w roku 2020, potencjał rynkowy zaś na poziomie 533 118 TJ (dane wg. Instytutu Energetyki Odnawialnej - Możliwości wykorzystania OZE w Polsce do roku 2020). Na potencjał rynkowy składają się następujące rodzaje biomasy:

    • odpady stałe 149 338 TJ

    • odpady mokre (z przeznaczeniem na biogaz) 72 609 TJ

    • drewno opałowe 24 452 TJ

    • plantacje energetyczne 286 718 TJ

    Obecne pozyskanie biomasy w celach energetycznych w Polsce (dane GUS za 2009 r.) kształtuje się na poziomie:

    • 217 302 TJ (biomasa stała)

    • 17 847 TJ (biopaliwa ciekłe)

    • 4 104 TJ (biogaz)

    • 29 TJ (odpady komunalne).

    W Polsce, część biomasy sprowadzana jest z zagranicy. Wg. szacunków Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w roku 2009 do Polski z krajów trzecich sprowadzono ok. 800 tys. ton biomasy w celach energetycznych. W roku 2010 było to już ok. 1,5 mln ton. W opinii Polskiej Izby Gospodarczej Energii Odnawialnej, transport biomasy w celach energetycznych na znaczne odległości (powyżej 50-100 km) nie ma nic wspólnego ze zrównoważonym rozwojem.

    Bariery w wykorzystaniu biomasy w Polsce

    • Brak lokalnych rynków biomasy energetycznej

    • Brak dopłat do upraw energetycznych

    • Brak wyraźnych ograniczeń dla współspalania biomasy w kotłach węglowych dużej mocy

    • Brak prostego systemu wsparcia dla powszechnego stosowania indywidualnych instalacji na biomasę (małe ciepłownie i elektrociepłownie)

    • Nieprzewidywalność obecnego systemu wsparcia dla energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz z kogeneracji w perspektywie długofalowej, wykraczającej poza okres 2017 (w przypadku OZE) i poza 2012 (w przypadku CHP).

Biogaz

  • Biogaz jest gazem palnym więc może zostać wykorzystany jako paliwo napędzające turbinę gazową produkując energię elektryczną, jako paliwo stosowane w kotle do wytwarzania ciepła lub, co częściej ma miejsce, jako paliwo napędzające silnik układu kogeneracyjnego, gdzie w jednym procesie wytwarza się energię elektryczną i ciepło. Biogaz może zostać po oczyszczeniu odpowiednio sprężony i wykorzystany jako paliwo napędzające poajzdy mechaniczne w transporcie. Takie rozwiązania dobrze znane są w Szwecji, a także Niemczech czy Austrii.

    Biogaz może być wykorzystany w celach energetycznych lokalnie przez sprzęgnięcie generowanego paliwa z jednostką spalająceą biogaz lub, po oczyszczeniu, wprowadzony do sieci gazowej i po przesłaniu, dalej wykorzystany w celach energetycznych.

    Charakterystyka biogazu

    • Skład biogazu

    Objętościowy skład biogazu silnie uzależniony jest od rodzaju biomasy z jakiego został wytworzony, a w jego skład wchodzą tylko składniki powstałe z masy organicznej. Biogaz (nieoczyszczony) składa się z ok. 50 – 65% metanu (CH4), 30 – 45% dwutlenku węgla (CO2) oraz innych składników w śladowych ilościach takich jak para wodna (H2O), siarczek wodoru (H2S), azot (N2), wodór (H2), tlen (O2).

    • Masa biogazu

    Znając skład objętościowy biogazu z dużym przybliżeniem możemy wyznaczyć masę biogazu. W warunkach normalnych (ciśnienie i temperatura otoczenia odpowiednio 1013,25 hPa i 273,15 K) masa biogazu wynosi ok. 1,2 kg / m3.

    • Wartość opałowa

    Wartość opałowa biogazu wynika bezpośrednio z zawartości metanu w biogazie. Typowy biogaz charakteryzuje się wartością opałową z przedziału 19 – 23 MJ / m3. Znając wartość opałową i produkcję biogazu możemy wyznaczyć ilość energii pierwotnej generowaną w danej jednostce czasu, a w dalszej kolejności po uzględnieniu sprawności systemu konwersji energii pierwotnej w końcową możemy wyznaczyć ilość możliwej do wyprodukowania energii elektrycznej i/lub cieplnej. Przy założeniu sprawności konwersji na poziomie osiąganych przez układy kogeneracyjne (CHP) obecnie na rynku, z jednego m3 biogazu możemy uzyskać ok. 2,2 kWh energii elektrycznej i jednocześnie ok. 8 MJ ciepła.

    • Inne parametry biogazu

    bezbarwny, bezwonny. składa się z mieszaniny gazów palnych i niepalnych; jedynie metan daje zysk energetyczny.

    Rodzaje biogazów

    Podział biogazów na rodzaje jest umowny i determinowany jest surowcem (biomasą), z którego biogaz jest wytwarzany. Obecnie wyróżniamy następujące rodzaje biogazów:

    • biogaz wysypiskowy

    powstaje z rozkładu związków organicznych składowany na wysypiskach odpadów

    • biogaz ściekowy

    powstaje w wyniku rozkładu związków organicznych osadów ściekowych

    • biogaz komunalny

    powstaje w wyniku rozkładu związków organicznych biodegradowalnych odpadów komunalnych (np. zebranych liści z parków)

    • biogaz rolniczy

    powstaje w wyniku rozkładu surowców pochodzenia rolniczego

    Nowelizacja ustawy Prawo energetyczne dokonana przez ustawodawcę w dniu 8 stycznia 2010 r. wprowadziła definicję biogazu rolniczego określanego mianem paliwa gazowego otrzymywanego w procesie fermentacji metanowej z następujących surowców:

    • surowców rolniczych,

    • produktów ubocznych rolnictwa,

    • płynnych lub stałych odchodów zwierzęcych,

    • produktów ubocznych lub pozostałości przemysłu rolnospożywczego,

    • biomasy leśnej.

    Definicja przedmiotowo odnosi się do sztucznie wprowadzonych surowców wykorzystywanych do wytwarzania biogazu w procesie fermentacji metanowej, szczególnie kiedy obejmują one także biomasę leśną. Tym niemniej, jedynie biogaz rolniczy określony przytoczoną wyżej definicją uznany został jako paliwo gazowe, co nadaje mu możliwość integracji z siecią gazową. Możliwość tylko teoretycznie istnieje od dnia 1 stycznia 2011 r. gdyż w dalszym ciągu brakuje rozporządzenia wykonawczego do uchwalonej ustawy, które ma określić parametry biogazu (np. skład) wymagane przez wprowadzeniem, warunki uzyskiwania przyłączenia do sieci dytrybucyjnej gazowej oraz system wsparcia wytwórców biogazu rolniczego. Z projektowanej wersji rozporządzenia wynika, że możliwość wtłoczenia biogazu rolniczego do sieci może mieć miejsce dopiero po przystosowaniu jego parametrów do jakości gazu transportowanego w sieci.

    Biogazownia czy elektrownia na biogaz?

    Biogazownie, biometanownia, elektrownia na biogaz, elektrociepłownia na biogaz, bioelektrownia, instalacja na biogaz i wiele innych nazw pojawia się w związku z rozwojem tego sektora w Polsce. Nie każda jednak słusznie jest stosowania. Dzieje się tak, gdyż polskie przepisy nie klasyfikują tego typu rodzajów instalacji. Można jednak pokusić się o nadanie pewnych nazw określonym instalacjom:

    Biogazownia - instalacja wytwarzająca biogaz

    elektrociepłownia na biogaz - instalacja wytwarzająca energię elektryczną i cieplną z biogazu.

    Przyjmując powyższe definicje, możemy powiedzieć, że biogazownia jest elementem elektrociepłowni na biogaz.

    Funkcjonujące biogazownie w Polsce

    Liczba biogazowni w Polsce na koniec czerwca 2012 r. sięgnęła 184, co przekłada się na łączną moc elektryczną zainstalowaną wynoszącą 119,414 MW. To niewiele, jeśli zgodnie z przyjętymi dokumentami strategicznymi ich liczba ma osiągnąć w roku 2020 moc 802 MWel (Polityka Energetyczna Polski) i 980 MWel (Krajowy Plan Działań). Obecnie funkcjonujące instalacje biogazowe w Polsce przeznaczone są do wytwarzania energii elektrycznej lub energii elektrycznej w skojarzeniu z produkcją ciepła. Najwięcej instalacji eksploatuje biogaz pozyskany ze składowisk odpadów lub z osadów ściekowych. Tylko 23 instalacje produkują energię w oparciu o biogaz rolniczy (stan na 24.08.2012 według rejestru przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się wytwarzaniem biogazu rolniczego Agencji Rynku Rolnego). W roku 2011 udział energii elektrycznej ze wszystkich biogazów w bilansie łącznie wytworzonej energii elektrycznej w źródłach odnawialnych osiągnął poziom ok. 3,36%.

    Przyczyną dysproporcji w mocach zainstalowanych poszczególnych technologii biogazowych jest system wsparcia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych przyjęty w Polsce w 2005 r. w następstwie akcesji Polski do Unii Europejskiej i konieczności implementacji Dyrektywy 2001/77/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie wspierania produkcji na rynku wewnętrznym energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych. Polska przyjęła system tzw. zielonych certyfikatów dla wspierania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, który promuje jednakowo każdą jednostkę energii elektrycznej bez względu na wykorzystane źródło odnawialne czy zastosowaną technologię. Oznacza to, że taki sam przychód uzyska przedsiębiorca, który wyprodukuje 1 MWh energii elektrycznej z biogazu rolniczego, jak ten, który wytworzy ją w oparciu o biogaz wysypiskowy lub z osadów ściekowych. Biorąc pod uwagę, że surowiec do wytwarzania biogazu wysypiskowego lub z osadów ściekowych pozyskiwany jest praktycznie bezkosztowo, biogaz rolniczy w Polsce nie jest w stanie przy obecnych uwarunkowaniach konkurować na rynku energii z innych biogazów.

    Bariery w wykorzystaniu i rozwoju biogazu

    • Nieuregulowana jest kwestia wykorzystania masy pofermentacyjnej do nawożenia upraw, nawet jeśli instalacja przetwarza tylko surowce pochodzenia rolniczego (rośliny i odchody zwierzęce). Konieczne jest przeprowadzanie szeregu badań masy przed wykorzystaniem do nawożenia. Nie jeste także uregulowana kwestia możliwości przekazywania masy pofermentacyjnej osobom fizycznym.

    • Brak możliwości pozyskania w uproszczony sposób decyzji lokalizacyjnej

    o Budowa biogazowni oraz sieci dystrybucyjnej nie jest ujęta na liście inwestycji celu publicznego w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami z 21 sierpnia 1997 r.

    o Niewiele gmin posiada miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (mpzp). Niewielki obszar miast w Polsce objęty jest mpzp (kilkanaście-kilkadziesiąt %), jeszcze mniejszy obszar pozamiejski objęty jest mpzp (do kilku %). Rzadko kiedy mpzp uwzględnia źródła odnawialne, a tym bardziej biogazownie.

    • Należy grunty rolne przekształcić na cele nierolne w przypadku zainstersowania lokalizacją biogazowni na tych terenach. Dokonuje się tego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jednakże musi to być poprzedzone uzyskaniem zgody i wiążą się z tym dodatkowe koszty, w szczególności dla lokalizacji biogazowni na klasach botanicznych I-III.

    • Brak gwarancji/priorytetu przyłączenia elektrowni na biogaz do sieci elektroenergetycznej i biogazowni do sieci gazowej, zawiła procedura uzyskiwania warunków przyłączenia (zaliczka, decyzja lokalizacyjne przed uzyskaniem warunków), długi okres wyczekiwania na uzyskanie warunków przyłączenia po złożeniu wniosku o ich wydanie (do 150 dni bez względu na wielkość instalacji).

    • Słaby i niestabilny system wsparcia

    o zielone certyfikaty nie pozwalają na rozwój biogazowni rolniczych na szerszą skalę. Ich funkcjonowanie kończy się w roku 2017, chyba że projektowana ustawa o odnawialnych źródłach energii wskaże inaczej. Tym niemniej wartość certyfikatu na obecnym poziomie nie gwarantuje zwrotu nakładów inwestycyjnych w typowym okresie kredytowania inwestycji wynoszącym 15 lat.

    o certyfikaty z kogeneracji funkcjonują zaledwie do 2012 (żółte) i do 2018 r. (fioletowe). Cena fioletowych nie zachęca w żaden sposób do zapewniania, aby jednostka kogeneracji była jednostką wysokosprawną, co dopiera gwarantuje pozyskanie certyfikatów z kogeneracji. W dalszym ciągu nie uchwalono noweli rozporządzenia kogeneracyjnego, w związku z czym system wsparcia fioletowymi certyfikatami nie funkcjonuje.

    o brązowe certyfikaty dla ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej obliczonej na podstawie ilości wtłoczonego biogazu rolniczego do sieci gazowej w dalszym ciągu nie funkcjonują. Algorytm przeliczania biogazu na ekwiwalentną ilość energii elektrycznej wspieranej brązowymi certyfikatami stawia biogazownie integrowane z siecią gazową, pod względem ekonomiki inwestycji, na znacznie słabszej pozycji niż elektrociepłownie CHP na biogaz, nawet te niewysoksoprawne.

    • Bariery organizacyjne: brak zaplecza technicznego, merytorycznego, słaba infrastruktura sieci gazowej, elektroenergetycznej, nie wspominając o ciepłowniczej

    • Słaby dostęp do informacji o zasadzie działania biogazowni, niechęć społeczeństwa do inwestycji na bazie biogazu.

    • Inne

Woda

  • Elektrownie wodne wykorzystują energię potencjalną i kinetyczną wody do wytwarzania energii elektrycznej:

    W Unii Europejskiej przyjmuje się następujący podział elektrowni wodnych:

    • małe elektrowni wodne: moc zainstalowana do 10 MW

    • duże elektrownie wodne: moc zainstalowana powyżej 10 MW

    Pod względem technicznym wyróżnia się:

    • elektrownie przepływowe

    • elektrownie na zbiornikach o okresowym regulowaniu przepływu

    • elektrownie w kaskadzie zwartej

    • elektrownie pompowe i elektrownie z członem pompowym

    Energetyka wodna w Polsce

    Według danych URE na koniec roku 2012 w Polsce działało 770 elektrowni wodnych o łączne mocy 966 MW. W porównaniu do roku 2011 nastąpił wzrost o blisko 15 MW. Od lat w wielu krajach UE i na świecie, a także i w Polsce woda jest dominującym źródeł energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych.

    Historia, potencjał i perspektywy rozwoju elektrowni wodnych w Polsce:

    Większość polskich zasobów hydroenergetycznych skupionych jest w obszarze dorzecza Wisły, zwłaszcza jej prawobrzeżnych dopływów. Dogodne warunki do budowy małych elektrowni wodnych istnieją w Karpatach, Sudetach, na Roztoczu, a także na rzekach Przymorza. Istotne znaczenie ma również potencjał Odry. Posiada potencjał energetyczny pod warunkiem jej spiętrzenia. Można tego dokonać za pomocą tam, zapór lub jazów. Takie spiętrzenia na rzekach o dużym przepływie (takich jak np. Wisła) wymagają budowy dużych obiektów (sztucznych zbiorników), które z jednej strony wykorzystuje się do regulowania poziomu wód w rzekach np. podczas powodzi, ale z drugiej strony wywodują one zmiany w ekosystemie rzek. Odmiennie jest w wypadku małych elektrowni wodnych (MEW), które nie wymagają budowy wysokich piętrzeń (wystarczy stosunkowo niewielki jaz, piętrzący wodę na wysokość już około 1,5-2 m), a co za tym idzie minimalizuje się oddziaływanie na środowisko. Mała elektrownia wodna nie wymaga budowy sztucznego zbiornika wodnego (wykorzystują tylko taką ilość wody, jaka w danym momencie płynie w rzece).

    Małe elektrownie wodne wywodzą się z pracujących niegdyś na rzekach kół wodnych, służących do napędzania młynów, a także tartaków, foluszy, kaszarni itp. Ich stosowanie datuje się od V w. p.n.e. , a na ziemiach polskich znane są od wieku XIII. Z czasem, z uwagi na małą wydajność kół wodnych, zastąpiono je turbinami wodnymi. Zainstalowanie turbiny wodnej w miejsce koła wodnego pozwalało uzyskiwać kilkakrotnie większą moc przy tych samych warunkach wodnych. Prędkość obrotowa turbiny jest jednak zbyt duża, aby można ją było wykorzystać bezpośrednio do napędzania maszyn. Stąd w turbinie wytwarzana jest energia elektryczna.

    Niestety, proces zastępowania młynów wodnych elektrowniami został w okresie powojennym w Polsce zatrzymany. Jak wskazuje poniższe zestawienie w latach 30. ubiegłego wieku w Polsce funkcjonowało około 8 tysięcy obiektów wykorzystujących energię wody. Dziś jest ich zaledwie 770 i ponad 81% istniejącego potencjału technicznego wód na terenie naszego kraju pozostaje niewykorzystane.

    Z publikacji Europejskiego Stowarzyszenia Małej Energetyki Wodnej (ESHA) pt. Jak zbudować małą elektrownię wodną? Przewodnik inwestora (publ. rok. 2010) wynika, że wykorzystanie technicznego potencjału małych elektrowni wodnych w krajach europejskich wynosi średnio około 47%, a w Polsce zaledwie 19%. Pod tym względem Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Europie.

    Według danych ESHA w europejskim sektorze hydroenergetycznym możliwe jest zwiększenie produkcji rocznej z około 41 TWh (dane z roku 2006) do blisko 80 TWh poprzez modernizację istniejących i budowę nowych elektrowni wodnych. W Polsce istnieje możliwość ponad pięciokrotnego wzrostu produkcji w elektrowniach wodnych o mocy do 10 MW - z 900 GWh (dane z roku 2006) do ponad 5 TWh w przyszłości.

    W dokumentach strategicznych, takich jak Polityka Energetyczna Polski do 2030 roku oraz Krajowy Plan Działań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych rozwój energetyki wodnej przewidywany jest głównie w oparciu o wykorzystanie do produkcji energii elektrycznej istniejących urządzeń piętrzących. Z wykazu sporządzonego przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej wynika, że w Polsce istnieje ponad 14 tysięcy obiektów piętrzących (o wysokości piętrzenia powyżej 0,7 m) stanowiących własność Skarbu Państwa. Stopień hydroenergetycznego wykorzystania tych piętrzeń wynosi zaledwie 4,5%.

    Inwentaryzacja stopni piętrzących, M. Kowalczyk, KZGW, Konferencja Dziś i jutro energetyki wodnej w Polsce i UE, Renexpo, Warszawa, 18.10.2012

    Korzyści wynikające z rozwoju energetyki wodnej:

    • Tworzenie źródeł generacji rozproszonej

    • Odbudowa i poprawa eksploatacji infrastruktury gospodarki wodnej

    • Wzrost retencji i mikro retencji wraz z funkcją przeciwpowodziową

    • Budowa przepławek dla ryb (9/10 przepławek w Polsce budowanych jest przez operatorów elektrowni wodnych)

    • Budowa przystani kajakowych

    • Ochrona dóbr kultury (projekt Gościnna Elektrownia)

    • Odtwarzanie szlaków wodnych, łowisk, rozwój agroturystyki

    Bariery w rozwoju energetyki wodnej w Polsce:

    • Podstawową barierą rozwoju jest niczym nieuzasadniona polityka KZGW, ograniczenia jeśli nie całkowite zablokowanie przed udostępnieniem stopni wodnych inwestorom. KZGW do tej pory zinwentaryzował około 14 tysięcy stopni wodnych, które potencjalnie mogą służyć do budowy MEW

    • Brak dostępu do informacji o potencjalnych lokalizacjach MEW

    • Żmudne, długotrwałe i skomplikowane procedury środowiskowe

    • Bariery finansowe, w tym także w trakcie eksploatacji

    • Konieczność wypełniania przez operatorów MEW zobowiązań poza-energetycznych na rzecz:

    1. gospodarki wodnej (utrzymywanie rzek, utrzymywanie stopni wodnych, utrzymywanie urządzeń wodnych) na rzecz ochrony przyrody (budowa przepławek dla ryb)

    2. na rzecz turystyki (budowa przepraw dla kajaków)

    3. na rzecz ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego (wymogi konserwatorów zabytków nakładane na etapie remontu, ale również w wypadku nowo budowanych obiektów)

    • Dodatkowe obciążenia fiskalne np. podatek od nieruchomości w wysokości 2% wartości budowli od wybudowanych przepławek dla ryb (to często kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie).